Alla samlingar
Handbok för användare
Kom igång manual
Cosafe Warning System (Slutar stödjas i Juni)
Cosafe Warning System (Slutar stödjas i Juni)

Lär dig mer om vad Cosafe Warning System är samt hur du installerar det på en PC

Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Cosafe Warning System (CWS) är ett program som laddas ned till PC/Mac och möjliggör att användaren kan ta emot larm från Cosafe på sin datorskärm. Larm som skickas i Cosafe synkroniseras automatiskt med CWS när programmet är installerat på din PC/Mac. CWS aktiveras när det går ett larm och på datorskärmen syns en tydlig notis samtidigt som att datorn ger ifrån sig en distinkt ljudsignal. Länken i larmmeddelandet tar användaren till Cosafe webbapp där mer information finns.

CWS är ett fristående datorprogram som finns att hämta på Microsoft Store och App Store. Om du installerar CWS från Microsoft business kan du behöva söka efter identifierare, vilket är "9MZ55C8BFFFV".

Vill du ladda ned CWS direkt till din PC (Windows) kan du ladda ned programmet genom följande länkar:
.exe format: ladda ned CWS
.msi format: ladda ned CWS


Ta emot larm via CWS

  1. Logga in på Cosafe Warning System (CWS). Du använder samma inloggningsuppgifter som till appen.

  2. Kontrollera så att CWS ligger i datorn aktivitetsfält

Larmet kommer då att visas med en röd fyrkantig ruta på datorskärmen, tillsammans med ett larmljud. För att läsa larmmeddelandet, klicka på "Läs meddelande". Du skickas då vidare till Cosafe webbapplikation.


Testa larmet via CWS

  1. Öppna appen Cosafe Warning System

  2. Kontrollera så att du är inloggad

  3. Klicka på "Testa ditt larm"

  4. Efter 15 sekunder får du notis och hög larmsignal


Funkar inte CWS på en dator? Så här kan du hitta felet

  1. Avinstallera och installera Cosafe Warning System igen

  2. Rensa återstående data

  3. Kontrollera datorns inställningar för ljud så att allt är ok

    1. Slå på datorns ljudvolym (Cosafe kan inte gå igenom manuellt neddragen volym på PC/Mac)

    2. Stäng av eventuellt ”mute” läge


Avinstallera Cosafe Warning system

På Windows:

1. Välj Start > Inställningar > Appar > Appar & funktioner

2. Leta eller sök efter Cosafe Warning System och välj Mer > Avinstallera

På MacOS:

1. Öppna Finder och klicka sedan på Appar i sidofältet

2. Leta eller sök efter Cosafe Warning System

3. Dra appen till papperskorgen (längst ned i högra hörnet)

Rensa återstående data efter avinstallation av CWS:

För att rensa återstående data efter avinstallation av CWS måste en specifik mapp tas bort. Du tar bort den genom att göra följande:

Windows:
På Windows finner du den på: C:\Users\<användarnamn>\AppData\Roaming\CosafeWarningSystem

AppData är en dold mapp. Om den inte är synligt, aktivera visning av dolda mappar i Visa > Dolda objekt (i Windows 10) eller Visa > Visa > Dolda objekt (i Windows 11).

MacOS:

På macOS finner du den på /Users/<username>/Library/Containers/Cosafe Warning System

Library är en dold mapp. Om det inte är synligt, tryck på Kommando + Skift + . för att visa dolda mappar.

När du har hittat mappen tar du bort mappen CosafeWarningSystem.

Om detta inte fungerar kontakta er lokala IT-avdelning och se om de eventuellt har interna blockeringar för externa program. Vissa kan även behöva göra inställningar i port 5228.

När du använder en brandvägg som blockerar utgående anslutningar, för att CWS-meddelanden ska fungera korrekt, måste brandväggen konfigureras för att tillåta utgående anslutningar till port 5228.


Hur CWS-anslutning till server fungerar (för dig som är IT-tekniker)

CWS gör en anslutning till Firebase Cloud Meddelanden till port 5228 genom att använda XMPP-protokoll och behåller anslutning öppen för att ta emot inkommande meddelanden (push meddelanden). Firebase gör en utgående anslutning till TCP-port 5228, som kan använda någon av IP-adresserna som anges här: https://www.gstatic.com/ipranges/goog.json (observera att även denna listan kan ändras). Den använder samma system som push-meddelanden på Android. Om utgående anslutningar till port 5228 är blockerade, kan inte dator appen få push-token och ta emot meddelanden.

Datan som skickas med aviseringen är samma information som kan ses i Cosafes mobilapp när aviseringar tas emot. Android använder portar 5229 eller 5230 om port 5228 är blockerad, men dator appen använder bara port 5228.

Om alla dessa tre portar är blockerade bör appar som använder Firebase Cloud Messaging inte kunna skicka push-meddelanden till Android-enheter i det nätverket.

OBS! Om CWS redan fungerar för merparten av era användare så är porten förmodligen inte ett problem.





Fick du svar på din fråga?